Olemme vuokranneet vuodesta 2014

Anun Asuntovaunu

Syntynyt naisyrittäjän intohimosta karavaanarielämään, sekä pieniin katsastusvapaisiin asuntovaunuihin

Anun Auton tarina alkoi siitä, kun vuonna 2014 innostuin vuokraamaan retkeilyautoamme saadaksemme hiukan lisätuloa omiin matkasuunnitelmiimme. Pian retkeilyauton lisäksi omakotitalon pihaan ilmestyi pieni ja vanha Knaus asuntovaunu ja seuraavana kesänä vaihdettiin jo retkeilyauto isompaan ja Knaus upouuteen Poksiin K & K Kiviseltä Tuusulasta. Tasaseen tahtiin vanhempia erimerkkisiä vaunuja tuli pihaan ja myytiin taas muutaman kesän vuokrauskäytön jälkeen. Pienet vanhat vaunut eivät oikein kestäneet vuokrakäyttöä ja vaihtuvuus kalustossa oli suurta. Matkailuautoja oli rinnalla monta vuotta, mutta niiden käyttökulut eivät olleet sivutoimiselle yrittäjälle järkeviä ja lopulta 2022 vuokra-autoista luovuttiin kokonaan.

Kiviseltä ostettu Poksi kesti erinomaisesti vuokrakäyttöä ja niinpä Pokseja alettiin hankkia lisää. Poksit pitivät hintansa ja olivat helppoja ja näppäriä huoltaa, sekä siirrellä pienellä omakotitalon pihalla. Pokseja on vuosien varrella ostettu, sekä uutena, että käytettynä.

Kesällä 2023 Anun Auton nimi muutettiin Anun Asuntovaunuksi, paremmin kuvaamaan toimintaa. Tällä hetkellä pihassa on kesäisin viisi Poksia ja yksi hiukan isompi sähköinen Caracito vaunu.

Poksit pitävät pintansa vuodesta toiseen!

niewiadow, predom, poksi

Pieni historia puolalaisesta menestyksestä

Puola oli 70- luvulla kommunistinen itäblokin maa, eikä länsimaisia vaunuja, autoja tai tavaroita ollut suurelle väestölle tarjolla. Vuonna 1973 Puolalaisessa Niewiadowin kylässä  lanseerattiin Niewiadow nimisen yrityksen toimesta suureen suosioon, ikoniseksi ja Puolan suositummaksi vaunuksi noussut N-126 asuntovaunu. Tämä 2,8 metriä pitkä, 1,9 metriä leveä ja 1,7 metriä korkea pikkuruinen vaunu sai edullisuutensa vuoksi nopeasti suosiota ja niitä valmistettiin ensimmäisen viiden vuoden aikana huikeat 15 000 kappaletta.

Vaunu oli suunniteltu vedettäväksi pienellä samana vuonna esitellyllä Polski Fiat 126P autolla. Maksimi vauhti vaunun kanssa oli 70km/h ja tavaraa vaunuun sai lastata 100kg. Yksi syy pienen vaunun suosioon olikin juuri sopivan vetoauton lanseeraaminen samaan ajanjaksoon. Puolalaiset retkeilivät paljon omassa maassaan ja olivat myös heräämässä matkailuun ulkomailla. Ulkomaan matkustaminen oli kallista. Pikkuruinen halpa vaunu mahdollisti edulliset lomat Bulgariaan ja Kreikkaan.

Vaunun koppa valmistettiin lasikuidusta, alusta aaltopellistä ja sisuslevyt muovista mahdollistaen vain 280 kilon omamassan. Vaunun sisällä oli sisustuksesta riippuen pieni ruokailuryhmä, josta sai yhdelle henkilölle kaposen sängyn, keittiötaso pesualtaalla ja kaasuliedellä, minimaalisesti säilytystilaa ja hiukan isompi ruokailuryhmä vaunun perällä, josta sai pikkuruisen parivuoteen max 175 cm pituisille henkilöille. Myöhemmin Poksiin lisättiin jääkaappi ja lämmityslaite ja viime vuosina jopa wc ja pyöräteline.

Vuonna 1974 alettiin vaunua viedä ulkomaille paremmin varustettuna. Vaunua on kutsuttu yrityksen Nimen ja fuusioitumisten johdosta Niewiadowiksi ja Predomiksi. Suomeen tuoduille vaunuille annettiin oma Poksi nimi. Vaunu on myös kokenut ulkomittojensa laajenemisen ja kopan kääntämisen akselinsa ympäri. Nykyisin suosituin malli on 126NTL erillispedein ja kasettivessoin.

Linkistä näet kuvan Predomista ja Polski Fiatista

https://www.revoracing.cz/cs/encyklopedie/euro-caravan-n126